griljerad lax!

65c9a985fc9393736a482ba7eea10aed.png

 













Dagen middag blev till att testa något nytt, alltid spännande ;) Och vem ska man sno receptet av om man vill att det ska smaka bra, jo Leila såklart ;)

Griljerad laxsida

8 portioner

  • 1 sida färsk lax med skinn
  • flingsalt & svartpeppar från kvarn
  • 2 dl apotekets senap original
  • 2 ekologiska äggulor
  • 2 msk Coleman’s senapspulver
  • 1/2 dl strösocker
  • 1 1/2 dl ströbröd
  1. Sätt ugnen på 250 grader.
  2. Torka av laxsidan ordentligt med hushållspapper och gnid in den med flingsalt och svartpeppar.
  3. Lägg den på en plåt med bakplåtspapper med skinnsidan neråt.
  4. Blanda senap med äggulor och fördela över laxen.
  5. Blanda senapspulver, strösocker och ströbröd.
  6. Strö blandningen över laxen.
  7. Griljera laxen i cirka 10 minuter tills den fått en gyllene färg.

Den här griljeringen funkar även bra till julskinkan. Griljera i 225 grader tills färgen är gyllene.

Smakade riktigt gott, testa! Jag serverade med ris, råkost sallad och ärtskott. Men jag hade inge lust att käka det hela veckan så därför halverade jag receptet. Jag tog min favorit senap också, orka köpa en okänd på apoteket! 
Nu har jag middag till imorgon också, toppen!




Kommentarer
Postat av: Ellinor

Recept uppskattas:)

2009-12-03 @ 08:50:21
URL: http://sharpen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0