Jantelagen och vidriga kräk som förpestar tillvaron

Den elaka trenden har växt sig starkare än någonsin, det har helt enkelt blivit coolt/tufft/hippt att vara på gränsen för elak i bloggar, tidningar och tv-program. Att du kan bygga en hel karriär på att trycka ner och förnedra andra är en gammal nyhet som tyvärr verkar hålla  i sig...
Gränslösa skämt på andras bekostnad med låg mellanstadie humor som grund får oss att skratta både en och två gånger. Vi vill ha mer och mer, och att gotta oss i andras olycka är det bästa vi vet. Skadeglädjen är den enda sanna, eller?
Att vara snäll är helt enkelt inte speciellt inne just nu. Många av de snälla vägg-strykande gråa mössen ställer sig frågan "Jag är ingen tuff tjej som driver med andra och syns mest. Hur ska jag kunna bygga upp min självkänsla och ta mer plats?"
Att vara den högljudda med attityd har blivit ett ideal som förknippas med stark självkänsla. Men va är det som säger att bara för att man är en bitch som trycker ner andra för att själv höjas till skyarna är det samma som att ha hög självkänsla? Jag tror att det är helt tvärt om i många fall!

Att vara en varm människa som förmedlar värme och ger komplimanger hellre än att snacka skit är egenskaper som vinner i längden...

Och det här med jantelagen...fifan...
Den lyder:

¤Du skall inte tro att du är lika god som oss. ¤Du skall inte tro att du är klokare än oss. ¤Du skall inte inbilla dig att du är bättre än oss. ¤Du skall inte tro att du vet mer än oss. ¤Du skall inte tro att du är förmer än oss. ¤Du skall inte tro att du duger till något. ¤Du skall inte skratta åt oss. ¤Du skall inte tro att någon bryr sig om dig. ¤Du skall inte tro att du kan lära oss något.

Vi kan väl bara dra ett stort streck över hela skiten. Varför ska man leva efter regler som säger att vi inte får tycka att vi själva är bäst? Hur ska man kunna utvecklas och våga prova nya saker om man inte ger sig utrymme att misslyckas. Och lyckas vi så måste man ju få vara stolt för det! Men kom ihåg, var stolt, skryt gärna, men tryck inte ner de som försökte med samma sak och misslyckades :) Hjälp dom istället!




Nu har jag sagt mitt och varit ovanligt djup me tanke på att det är lördag och jag har tvättstugan!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0