Maffigt muffinsbak!

Fredagen spenderade jag med storbak av muffins och här är resultatet:

Tog med mig alla muffins ut till dalarö och det blev otroligt uppskattat! Jätte kul! Både vart riktigt goda, o alla fick olika favoriter. Men jag tyckte marshmallowsmuffinsarna vann, dom kommer jag absolut gör igen! Funderar även på att göra den som en lång sockerkaka nästa gång :)

Testade ett nytt grundrecept till basen av muffinsarna.
4 dl vetemjöl
3 dl socker
2½ tsk bakpulver
½ tsk salt
100 g smör, rumstempererat
2 dl mjölk
2 ägg
2 tsk vaniljsocker

Sätt ugnen på 175 grader. Sikta mjöl, socker, bakpulver och salt i en bunke tillsammans med smöret. Slå på en dl mjölk och rör smeten slät.
Vispa återstående mjölk, ägg och vaniljsocker i en annan bunke.
Blanda ner äggblandningen i smeten.
Vänd i/toppa med önskad fyllning7smaksättning.
Häll upp i muffinsformar och grädda mitt i ugnen ca 20-25 min.

(jag valde att ha minska vaniljsockret i marshmallows smeten...marshmallows är ju RÄTT sött ändå)
(marshmallows muffinsarna behövde längre tid i ugnen på lägre värme)
_______________________________________

DUMLE-FLUFF (uuuuber gott)
3 dl vispgrädde
120 g dumlekolor

Smält dumlekolorna o grädden. Grädden får inte koka-då kan det skära sig! Låt sta kallt (minst 6 timmar) över natten. Vispa nästa dag...Mmmm...passar även kanon som tårtfyllning!

Kommentarer
Postat av: emlan

Jag beundrar verkligen dig för att du KAN så mycket & är så påhittig när det gäller just bök & stök, bakning & matlagning! Jag vill också vara så!!

2010-11-07 @ 20:07:06
URL: http://baraemlan.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0