Klart Fredde ska få vara lucia, vad är problemet?

Såg ni i aftonbladet idag om att en kille blivit framröstad som årets Lucia i en skola i Motala? Läs annars...
Först när jag läste den tyckte jag väl att det inte riktigt passade sig, men sedan kom jag på mig själv! Hur tänker jag nu???

Låt killen få vara lucia, det är ju ett jätte kul förslag! Han har ju fått nästan 50% av alla röster!

Varför ska han inte få vara det? Ska flickorna inte få vara tomte nissar eller stjärngossar?

Jag jobbar på förskola, och jag tycker det är en självklarhet att barnen själva ska få väja precis vad dom vill vara, varför ska det vara annorlunda sedan när dom börjar skolan? Kan alla sluta dela in roller och yrken i kön, sluta va så sablans gammeldags och trångsynt!

Förra året deltog också en manlig luciakandidat men han vann inte. Fredde (som lucia kandidaten heter) ville ställa upp och bli den första. Han kanske gör det bara för att få lite uppmärksamhet. Men jag tycker absolut att det inte ska spela någon roll om det är en flicka eller pojke som är lucia, det är ju fjantigt att rektorn ska lägga sig i det hela, eftersom det är framröstat på ett rättvist sätt!

Rektorn på skolan säger att "Ska man vara Lucia ska man vara det hela vägen" . Betyder det att om det är en flicka som ska va det så måste hon ha svart hår? Går det bra om hon färgar eller är det inte tillräckligt för hans kriterier? 

Så skyller dom en av andledningarna till att han inte ska få vara lucia är för att det är pensionärer som är inbjudna, och dom tar säkert illa upp! Vafan är det för andledning, prata inte åt de äldre! Dom är säkert jätte glada att få ta del av det fina lucia uppträdandet. Och skolan firar väl lucia för elevernas skull, och för att det finns med i läroplanen att vi ska ta upp saker som har med våran tradition att göra, och jobba med jämställdhet! Hur jobbar denna skola med jämställdhet kan man fråga sig...

Har dom godkänd honom som kandidat får dom fan ta att han vinner också!

                                             

Att folk nu gör gemförelser i sina bloggar/artiklar om att tomten är en karl är ju larvigare än någonsin! Hur många gånger har inte en kvinna fått ställa upp som tomte hemma, och inte gick julen åt helvete för de barnen!

Om röstning på vem som ska bli årets manliga lucia i aftonbladet, alternativen är : Ola Salo, Idol-Johan Palm, Martin Rolinski, Thomas Di Leva, E-type, Robert Wells, Dregen och Magnus Uggla. Vad vill man säga med det, att det är är okej med en manlig lucia om han har långt hår eller homosexuell? Trams...
                                              

Kommentarer
Postat av: Bimbo Boy

Tänk på alla som inte passar in i könsrollerna istället. :) Jag är själv homosexuell och rätt feminin till sättet. Som barn drömde jag om att vara Lucia men fick istället vara en tråkig stjärngosse, allt på grund av folks stenåldersåsikter. Men jag är glad att jag till slut fick chansen att vara Lucia på ändå. Jag hoppas även att andra killar får chansen till det.



Vissa har ingen förståelse för personer som bryter könsrollerna utan anser att det ska vara som det alltid har varit, oavsett om det kränker någon. Kommer ni ihåg att det inte var speciellt länge sedan det var otänkbart för en kvinna att göra lumpen? Det är ju själva budskapet med helgen som betyder något, inte vem som klär ut sig till Lucia. :)

2008-12-01 @ 20:25:29
URL: http://www.bimboboy.com/blogg
Postat av: Mikaela

Jag tycket helt klart att den som vill får vara lucia.. När jag var mindre så hade jag en klasskompis (fredrik) som oxo var lucia. Fast det var vell mer en rolig grej.

Kram

2008-12-01 @ 20:40:16
URL: http://ermikaela.blogg.se/
Postat av: cripp

Klart de skall få göra ett spektakel av Luciatåget.

Jag är för Cirkus och spektakel.



För det finns naturligtvis inga flickor/tjejer som vill ha ett "traditionellt" Luciatåg och skulle det finnas några sådana torrbollar så är det inget att bry sig. De är vana att bli ignorerade och är de inte det så är det ju en ypperlig träning inför blivande yrkesliv.



Klart poppis Freddy skall få vara Lucia, han vann ju röstningen. För övrigt är det skönt att se ungdomarna engagera sig i så viktiga saker.

2008-12-01 @ 21:07:16
URL: http://cirkuscripp.wordpress.com/
Postat av: johanna

bra skrivet! fram för roligare lussetåg!

2008-12-02 @ 11:43:26
URL: http://jo.blogg.se/
Postat av: Åsa Wojtowicz

Hej



Kom gärna in och tävla hos mig. Du kan vinna en lyxig bodyshower!



Åsa

2008-12-02 @ 20:23:51
URL: http://wojtansblogg.blogg.se/
Postat av: jojjo

det är ju delade meningar om det där tycker jag. Lucia är ju menad att vara en tjej och inte en kille. Det behöver ju inte vara könsdiskrimenering för det.

2008-12-10 @ 12:16:50
URL: http://jojesossosicoca.blogg.se/
Postat av: Swishwish

Idag är det ju Staffans dag, och då kom jag att tänka på det här med manliga lucior?!

Kan man få välja om man vill att Lucia-tåget ska ledas av en Lucia eller av en Staffan?

lucia/" rel="nofollow">http://swishwish.wordpress.com/2008/12/26/staffanlucia/


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0