Hjärtmusslor till fredagsmyset ofc :)

6af53e949adcb809e125d7009a42b9b5.png Kvällen fredags-mys middag blev Almejas a la mariner.

Såhär lätt lagar du min verision av det :
Hjärtmusslor (ett nät)

 

 

 

Någon matsked vetemjöl

 

 

 

3 dl Vitt vin (torrt)

 

 

 

1/2-1 Chilifrukt (beroende hur starkt du fördrar)
2 schalottenlökar

 

 

 

En knippe persilja
1-2 vitlöksklyftor

 

 

 

Olivolja

 

 

 

Salt & peppar

 

 

 

Citron
VITLÖKSBRÖD

  • Tvätta musslorna i en bunke med saltat vatten och lite mjöl. Låt ligga cirka 10 min (så att de "spottar" ut sanden). Upprepa gärna proceduren.
  • Skala och finhacka chili, schalottenlök, vitlök och persilja.
  • Stek chili och persilja med olivolja i en kastrull på medellåg värme i ca 1 min.
    Tillsätt musslorna och häll över vinet.
    Låt koka på högsta värme i 3 min (eller tills musslorna öppnar sig). Salta och peppra.
  • Lägg upp på fat och servera tillsammans med en citronskiva.
  • Doppa brödet och njut för fasen ♥



    Kommentarer
    Postat av: Maria

    och jag som trodde det skulle räcka med vanliga pappersformer där det stod "muffins-former" på. smörjer man formen med smör eller heller smeten rätt i bara?

    2009-11-06 @ 20:55:26
    URL: http://memorybyme.blogg.se/
    Postat av: Maria

    ska testa under helgen...eller nu min sambo blev så sugen när jag berättade om ditt tips.



    tagit 2 alvedon, så just smärtstillande är nog det ganska lugnt på för ett par timmar ialf :-)

    2009-11-06 @ 21:09:29
    URL: http://memorybyme.blogg.se/

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0