Muffins så det räcker och blir över...

När jag kom hem efter jobbet slängde jag i mig lite middag, sedan va det fram me bakbunkar och andra grejer! Jag ställde till stor bak i köket :)



Muffins med Snickers och jordnötssmör
Från Nigella Lawson
12 normalstora muffins

4 dl mjöl
6 msk socker
1 1/2 msk bakpulver
en nypa salt
6 msk jordnötssmör (med jordnötsbitar, inte slätt)
55 gram smält smör, gärna osaltat
1 stort ägg, uppvispat
1,8 dl mjölk
3 vanliga Snickers, grovhackade

Värm ugnen till 200 °C. Blanda mjöl, socker, salt och bakpulver. Rör ner jordnötssmöret och rör om tills det blir en smulig massa. Blanda mjölk, ägg och det smälta smöret, och häll ner det i mjölblandningen. Rör om, och blanda ner Snickers-bitarna. Fyll i muffinsformar.

Grädda i 20-25 minuter. Muffinsarna ska bli gyllene. Låt svalna på ett galler.
För att skoja till muffinsarna lite så pensla jag dom me ljus blockchoklad och satte dit några jordnötter!

Muffins med saffran och mandelmassa fyllning
3 ägg
2½ dl socker
1 tsk vaniljsocker
100 g smör
1 dl mjölk
3½ dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
0,5 g saffran
25 g riven mandelmassa
pärlsocker

Värm ugnen till 175 °C. Vispa ägg, socker och vaniljsocker riktigt vitt och pösigt. Smält smöret och häll i mjölken, blanda sedan med äggsmeten.
Blanda mjöl, bakpulver, salt och saffran. Vänd försiktigt ner i smeten.
Lägg lite smet i botten av muffins formarna, sedan riven mandelmassa och avsluta med att täcka med mer smet. Strö lite pärlsocker över och vips in i ugnen i ca 15-20 min.

MUFFINS-TIPS:
Jag sätter ALLTID muffinsformarna i muffinsplåt eftersom jag vill ha fina höga muffins. Annars är det lätt att det flyter ut.

Hoppas att kollergorna blir glada när jag tar me dom till jobbet imorgon :)


Kommentarer
Postat av: Frida

Mumsigt! Vart de goda? :)



Sv: Typiskt att jag glömde det viktigaste! En latte macchiato är skummad mjölk med en fläck kaffe i, mindre än i en caffe latte. Min mya favorit faktiskt! :)

2010-08-24 @ 22:15:16
URL: http://fridajs.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0